Анализ на реч: Анджелина Джоли за всички жени
![]() |
Анджелина Джоли произнася реч на събитие от "The Hollywood Reporter |
1. Реторична или комуникативна ситуация
Списание The Hollywood Reporter проведе "Гала-закуска с жените в развлекателната индустрия" с известни актриси, телевизионни личности и журналисти. Събитието се е провело 06.12.2017г. В Лос Анджелис
Анджелина
Джоли произнася реч за жените, които са
лишени от основни права и свободи. Джоли
отбеляза, че важната задача на
знаменитостите е да помагат на другите,
като използват популярността и влиянието
си върху общественото мнение.
2. Ораторът
Анджелина Джоли за пореден път доказа, че е не само холивудска красавица, а жена с ясна и активна позиция. Всички знаем, че е талантлива актриса и режисьор, но е и изключителен хуманист и защитник на човешките права.
Не веднъж актрисата успява да застане на трибуната и да говори така че цял свят да запомни речта й, най-важното посланието й. Речите й винаги са с апел за мир и равенство.
Холивудската актриса и посланик на добра воля на Върховния комисариат на ООН за бежанците беше основен говорител по време на конференция, чиято цел беше набирането на подкрепа за мироопазващите мисии на ООН в момент, в който САЩ искат намаляване на бюджета на операциите на така наречените "сини каски".
Тя е единствената хиливудска жена, която няма мениджър и представлява себе си.
2. Ораторът
Анджелина Джоли за пореден път доказа, че е не само холивудска красавица, а жена с ясна и активна позиция. Всички знаем, че е талантлива актриса и режисьор, но е и изключителен хуманист и защитник на човешките права.
Не веднъж актрисата успява да застане на трибуната и да говори така че цял свят да запомни речта й, най-важното посланието й. Речите й винаги са с апел за мир и равенство.
Холивудската актриса и посланик на добра воля на Върховния комисариат на ООН за бежанците беше основен говорител по време на конференция, чиято цел беше набирането на подкрепа за мироопазващите мисии на ООН в момент, в който САЩ искат намаляване на бюджета на операциите на така наречените "сини каски".
Тя е единствената хиливудска жена, която няма мениджър и представлява себе си.
3.
Аудиторията
Речта е произнесена пред хомоогенна публика по полов критерии – жени; и по общи цели и разбирания, близки по статус и професия – известни актриси. Ако вземем предвид журналистите и телевизионните личности, които са били гости на събитието,освен актрисите, тълпата се превръща в хетерогенна, остава само обединението им в общата кауза, един от друг са различни.
Аудиторията на произнесената реч от Джоли може да се класифицира като директна и индриректна. Директна, защото има в момента присъстваща аудитория, която слуша на живо.
При този тип аудитория, ораторът има по-голяма възможност да влияе с речта си. Непосредствено, лишена от посредничеството на някакво техническо средтво, лице срещу лице, патоса е по-лесно достижим до аудиторията.
Индиректна, защото тази реч има видеозапис, който се разпространява във виртуалното пространство и там също има публика. В случая канала, по който се предава информацията/речта е интернет платформи. При наличието на пространствена, времева или пространствено-времева дистанция между комуникативните партньори, силата на патоса намалява. Но достъпа до речта се увеличава. Броят на аудиторията е непредвидим.
Речта е произнесена пред хомоогенна публика по полов критерии – жени; и по общи цели и разбирания, близки по статус и професия – известни актриси. Ако вземем предвид журналистите и телевизионните личности, които са били гости на събитието,освен актрисите, тълпата се превръща в хетерогенна, остава само обединението им в общата кауза, един от друг са различни.
Аудиторията на произнесената реч от Джоли може да се класифицира като директна и индриректна. Директна, защото има в момента присъстваща аудитория, която слуша на живо.
При този тип аудитория, ораторът има по-голяма възможност да влияе с речта си. Непосредствено, лишена от посредничеството на някакво техническо средтво, лице срещу лице, патоса е по-лесно достижим до аудиторията.
Индиректна, защото тази реч има видеозапис, който се разпространява във виртуалното пространство и там също има публика. В случая канала, по който се предава информацията/речта е интернет платформи. При наличието на пространствена, времева или пространствено-времева дистанция между комуникативните партньори, силата на патоса намалява. Но достъпа до речта се увеличава. Броят на аудиторията е непредвидим.
4.
Жанр на речта
Според определящите жанра критерии речта е призоваваща. Актрисата отправя силно послание към всички жени по света. Призовава знаменитите дами в Холивуд да се застъпят и да бъдат вдъхновение и пример за жените от всички краища на земното кълбо.
Увод – с какво започва, с обръщение или с реторични техники: въвеждане в темата, личен пример, разказ, шега, други. Какъв е ефектът, уместни ли са.
Увода на речта е добре поднесен към особеностите на аудиторията. Уместен за женска аудитория. Джоли умело използва пример, който е близък до традиционното за едно семейство начало на деня. Разказва как си представя мнозина от слушателите как са се справили с домашните приготовления – така ги прави участници в речта си, включва ги чрез примера. Това въвеждане в темата привлича вниманието на слушателите.
Основна част
При призоваващите речи най-често се използва модела „възходяща стълбица“. Речта започва с тема, която се развива след това с аргументи и накрая завършва с призив.
Заключение
Заключението включва благодарности за поканата и към всички, които са с постижения обвързани с нейния призив - „смелите хора, които се борят, за да можем един ден, жените да имаме свободата“
Заключението е дедуктивно - започва от общо положение или хипотеза и се отнася до възможностите за достигане на конкретно логическо заключение.
Заключението включва благодарности за поканата и към всички, които са с постижения обвързани с нейния призив - „смелите хора, които се борят, за да можем един ден, жените да имаме свободата“
Заключението е дедуктивно - започва от общо положение или хипотеза и се отнася до възможностите за достигане на конкретно логическо заключение.
5.
Невербална комуникация:
Облекло.
При подобна представителна проява, изборът на облекло е по стандарти на етикета. Джоли е избрала подходяща черна рокля по случай гала закуската, спазвайки стандарта да е с дълъг ръкав, но впечатление прави, че е дълга до земята, което не е типично за сутришни събития. От тук произлиза и въпроса, за кого важат тези правила? Изборът на тоалет за дневен прием или коктейл зависи от това към какъв кръг принадлежи дамата. Артистите като цяло винаги са били лишени от подобни задръжки и правила за облеклото си.
Паралингвистични средства
Жестовете на оратора,говорещ от трибуна, се изразяват главно чрез ръцете и главата - горната част на тялото, защото в повечето случаи (при наличието на трибуна), долната част на тялото не се вижда. За това и вниманието е по-концентрирано.
Анджелина Джоли използва ръцете си в постоянна искренност – показва към публиката длани, широко отворени към публиката – иска да сподели с аудиторията.
Облекло.
При подобна представителна проява, изборът на облекло е по стандарти на етикета. Джоли е избрала подходяща черна рокля по случай гала закуската, спазвайки стандарта да е с дълъг ръкав, но впечатление прави, че е дълга до земята, което не е типично за сутришни събития. От тук произлиза и въпроса, за кого важат тези правила? Изборът на тоалет за дневен прием или коктейл зависи от това към какъв кръг принадлежи дамата. Артистите като цяло винаги са били лишени от подобни задръжки и правила за облеклото си.
Паралингвистични средства
Жестовете на оратора,говорещ от трибуна, се изразяват главно чрез ръцете и главата - горната част на тялото, защото в повечето случаи (при наличието на трибуна), долната част на тялото не се вижда. За това и вниманието е по-концентрирано.
Анджелина Джоли използва ръцете си в постоянна искренност – показва към публиката длани, широко отворени към публиката – иска да сподели с аудиторията.
Движението
на лицето и тялото съответстват на
емоционалното предаване на речта,
психологическите паузи, които прави и
темпоритъмът, с който говори.

При увода: Движенията на лицето тялото и ръцете са по-динамични, съответстващи на темпото на изказа на речта. Ведро встъпление, реакция от страна на публиката. Тя ги печели с положителното начало.
При развиването на темата: С всъпването на аргументацията, Темпоритъмът на изказа се забавя, гласа става по-нисък и обедителен, изражението по-подрбрано от мимики. Паузите са по-дълги.
При апела: Изказа се забързва отново, често прави движения с ръка идваща от нея продължаваща навън към публиката - „аз ви давам“
6.
Реторични аргументи
Джоли
дава добри предпоставки за логическо
разсъждение на публиката. Всичките й
примери са свързани със семейство, с
ежедневни битови действия и най-близките
до нея – хора от нейната сфера. Поставя
свободата като я определя по няколко
основни принципа за естествените права
на човека – свободата на словото, на
убеждението, на личността, правото борба
срещу подтисничество. И най-вече правото
на жената.
7.
Реторични фигури и тропи
Изказването на Джоли е лишено от всякакви метафори и олицетворение – нейните думи през цялото време са буквални. Използва възходяща градация при изброяването на свободите, почти всичките и аргументи са подредени градивно – наслагването влияе емоционално на слушателя, речта става по силна.
8.
Интеркултурни различия
Един
от аргументите на Джоли е, че всички
имаме правото да сме равни. Именно
нейният призив е обвързан с ценности
включващи толерантността към различието
и позитивната нагласа когато се общува
с хора от други култури.
9.
Анализ на ефекта от речта:
Джоли
винаги е успявала да заплени публиката
с речите си. След това събитие, много
медии, отразиха нейната изява. Получила
е благодарности. Клипът е разпространен
и във виртуалното пространство, където
коментарите са основно положителни и
благодарствени, за истинските думи на
актрисата и за призива към по-добро.
Източници:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=373&v=7Kqxvr396nc – Angelina Jolie Full Speech at The Hollywood Reporter's Women in Entertainment 2017
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%BD%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B0_%D0%94%D0%B6%D0%BE%D0%BB%D0%B8 – Анджелина Джоли
https://www.youtube.com/watch?time_continue=373&v=7Kqxvr396nc – Angelina Jolie Full Speech at The Hollywood Reporter's Women in Entertainment 2017
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%BD%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B0_%D0%94%D0%B6%D0%BE%D0%BB%D0%B8 – Анджелина Джоли
Коментари
Публикуване на коментар