Анализ на TEDx реч на Charlie Hoehn






  1. Комуникативна ситуация

    Речта е изнесена от Чарли Хоун, тогава на 24 години, на ТЕДх събитие в университета Карнеги-Мелън в Питсбърг, Пенсилвания. Целта на събитието е да вдъхнови младите студенти. Презентацията е изнесена през май 2011 г. Огорчен от обявите за работа след като завършва университет, Чарли ни представя своя идея как да се ориентираме в кариерата си и да изберем дейност, която ни прави по-щастливи. Контекстът - годините на икономическа криза.

  1. Ораторът

    Чарли Хоун завършва Щатския университет в Колорадо със специализация по маркетинг. Понякога е наричан маркетингов гений. Той е маркетолог, спийкър и автор на нехудожествена литература. Работил е за маркетолога и автор Сет Годин, също и за експериментатора, предприемач и автор Тим Ферис. Съветвал е над 100 автори и е публикуван в повече от 50 медии. Води радиопредаване, в което е интервюирал над 200 писатели. Днес Чарли вече има две издадени книги. Ораторът, когото разглеждаме днес, е говорил на повече от 30 събития през последните 8 години. Това са предимно тематични събития за различни индустрии, например: технологии, право, управление на лични финанси, психология, хумор, кариерно развитие, стартъпи. Води лекции и във фондация American Dream U, която помага на бивши войници да намерят своята кариера. Следователно, той е много добър оратор и успява да вдъхнови дори хора от други професионални ешелони.

  1. Аудитория

    Има аудитория както в залата, така и виртуална в интернет. Аудиторията на живо е по-скоро хомогенна - студенти от университета Карнеги-Мелън. Все пак вероятно студентите се различават като възгледи и следват различни специалности. Публиката в залата вероятно е камерна. Карнеги-Мелън престижен американски университет. Те съвсем скоро ще излязат на пазара на труда и то във време на криза (2011 г.), затова имат нужда да чуят кариерните съвети, които Чарли ще им даде. В интернет публиката е по-разнообразна. По-възрастните зрители потвърждават инстинността на неговите съвети.

  2. Презентацията

    По жанр речта може да бъде съотнесена към вдъхновяващите речи. Особено във времето на икономическа криза, когато пазарът на труда е лош. Но освен това, речта цели да информира студентите, а и да ги мотивира да опитат един малко по-различен подход към кариерното ориентиране. Структурата на речта е праволинейна, типична за ТЕД. Подходът е изцяло индуктивен. Започва с лична история относно трудности, които е срещнал. Въз основа личната история ораторът представя своята теза. Следват 7 конкретни напътствия към зрителя. И заключение, съдържащо една мисъл, която да запомним. Такъв тип ясно структурирани речи са типични за представителите на бизнеса.  

4.1. Увод: Лична история; как е учил за CV и се е записвал се на всякакви възможни извънкласни дейности, защото така са го съветвали години наред. Но когато завършил и изпратил над 100 кандидатури, не му предложили никаква хубава работа. Явно CV-тата са безполезни, а сайтовете с обяви за работа са като препълнен нощен бар - има само две хубавици и тях със сигурност ще ги получат някакви тъпаци. Показва пода на банята си - там прекарал една нощ да мисли какво да прави. И си задал фундаменталния въпрос: “Кое е най-лошото, което може да стане?”. Така решил да опита по друг начин.

4.2. Теза: Изберете човек, чията работа ви вдъхновява, и го попитайте иска ли да му помагате безплатно за някой проект. Така ще съберете опит и ще се докажете, а скоро за този човек ще е по-лесно да ви наеме, отколкото да търси друг. Освен това, името му ще работи за вас. Помагайки известно време по този начин, ние със сигурност ще работим с хора, по-умни от нас самите, и по проекти, които наистина ни вълнуват. В никакъв случай не се захващайте с първото предложение, което получите след като завършите, само защото то ще ви позволи да имате така чакания добър жизнен стандарт. Казвате си, че ще останете там само година, но дотогава животът ще ви завърти.

4.3. 7 стъпки, за да работите каквото искате, а не каквото предлага пазарът на труда:

1. Не се мислете за толкова важни - днес всеки втори има висше.
2. Изберете област, която ви влече.
3. Придобийте умения, които отговарят на следните две изисквания - да са широко търсени в момента и да са трудни за научаване.
4. Бъдете максимално видими онлайн - всички ще гугълват вашето име.
5. Намалете разходите си драстично.
6. Свържете се с хората, с които искате да работите - покажете, че познавате тяхната работа отлично и им дайте 3 възможни проекта, по които можете да им помогнете безплатно.
7. Преминете към платена работа скоро след това. Ако сте били добри, за този човек ще е по-лесно да ви наеме, отколкото да търси друг.

4.4. Заключение
Заключението съдържа апел, както и сентенция, по която да се водим в своята кариера и в своя живот: Въпреки че икономиката не върви, винаги ще има нужда от хора, работещи наистина качествено. Не вървете по един път, само защото са ви казали, че това е правилният път. Задавайте си въпроса “Кое е най-лошото, което може да се случи?”


4.5. Невербална комуникация - Чарли е облечен с дънки и риза върху бяла тениска. Най-разпространеното ежедневно облекло в САЩ, което даже не е вталено. Макар да е работил за хора, продали милиони книжни копия, той е равен на студентите. Позволява си дори да гледа в земята или встрани от сцената, създавайки усещане за още по-непринуден разговор. През цялото време кръстосва сцената и ръкомаха, изглежда сякаш води най-обикновен разговор с приятели - просто си разказва личната история. Постоянно показва своите длани, така изглежда още по-искрен. Въпреки постоянното движение, успява да изглежда спокоен. Може би ходенето е начин да разсея притеснението. Ораторът има младежки тип лице и това също му помага в случая.

4.6. Аргументация - цялата презентация е преплетена в една лична история на говорещия. На 4-5 места използва хумор, най-вече чрез самоирония и чрез забавни сравнения. Също имитира приятелите си, които са му дали лоши съвети. Осмива сайтовете за работа, както и компаниите, предложили му нелепа позиция. Използва индукция - не успях да си намеря добра работа по конвенционалния начин, следователно той не работи. Има и дедукция - работният пазар се влошава, така че ще ви бъде трудно. Публиката е наясно с неговите успехи в кариерата на такава млада възраст и това е аргумент на авторитета. Но в момента, в който описва своя успех в увода, той веднага повтаря два пъти, че не е по-умен от тях. Липсва патос поради високото темпо на лекцията. Говори се по същество почти през цялото време. Липсва аргумент срещу нечия личност. Липсва и аргумент на кесията - той не критикува големите компании, защото са много богати, а по съвсем друга причина.

4.7. Визуални елементи - фонът е изключително семпъл. Поставен е черен параван, но цялата презентация се провежда в лекционна зала. На екрана се показват няколко снимки, които да изобразят определени ситуации, обикновено забавни. Отделно, важните въпроси, както и дадените стъпки са изписани на слайдове.

4.8. Специфика на комуникацията - определено това е една от най-ежедневно и непринудено изглеждащите ТЕД речи. Най-вече поради използваните невербални средства.



Образцов личен уебсайт, какъвто всеки амбициозен човек трябва да има в момента.


Източници:
Онлайн справочник по реторика – рубрика Оратори, както и рубрика Речи и дебати.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Анализ на реч от филма „Великият диктатор“

Анализ на речта на Амал Касир

Анализ на реч: Анджелина Джоли за всички жени