Как да станем по-добри комуникатори


Научи се да слушаш и ще извлечеш полза дори от онзи, който не умее да говори.”
 Плутрах 

Конкретно послание + обратна връзка = ясна комуникация
Eзикът играе основна роля в социалния живот. Част от смисъла на това общуване е в думите, а друга част - в начина, по който социалният контекст структурира казаното от нас. Всекидневното говорене предполага споделено разбиране от участниците. За да сме добри в това е нужно да знаем няколко основни неща.

Няколко съвета:

1. За да насърчим разговор - не оценявайте веднага казаното от отсрещния комуникатор. Необходимо да не се изказва съгласие или несъгласие; да се използват неутрални думи и да се разнообразява информацията. Целта е да не парираме разговора още от началото с разкриване на различна позиция от тази на нашия събеседник. 

2. Уточняване, изясняване - тук по-добре е да се разбере чутото; да се получи допълнителна информация и да се помогне на събеседника да чуе друго мнение. За това е необходимо да се задават въпроси; да се повтори неясното изказване, за да се насърчи събеседника да даде нови разяснения.

3. Техника на активното слушане - целта на изказването е да се отрази съдържанието. Тогава трябва да се покаже, че слушаме и разбираме, също трябва да се провери дали правилно сме разбрали и изтълкували казаното от събеседника. За това е необходимо да се преразкажат основните мисли и чувства.

4. Покажи разбиране - Когато целта е отразяване на чувства задачите на изказването са да се покаже разбиране към събеседника, както и да се помогне на събеседника да оцени своите чувства, като ги чуе от устата на друг. За това е необходимо да се покаже, че главните преживявания на събеседника са разбрани.

5. Обобщавай отново -  При резюмето трябва да се направи извод от чутото и казаното; да се обобщят най- важните факти и мнения. За това трябва да се преразкажат основните мисли и да се опишат чувствата на събеседника.

6. Придай значение – тогава задачата на изказването е да се покаже значимостта на събеседника, на неговото изказване, на неговата личност. За това е необходимо да се потвърди значимостта на проблемите и преживяванията на събеседника; да се изрази разбиране на неговите усилия и мотиви.

7. Силата на обратната връзка - Друг важен елемент на комуникативните умения е даването на обратна връзка - доброто отношение и напътствия в позитивна насока могат да мотивират служителите и те да се мобилизират и да работят по-добре.

В акта на общуване думите не винаги са най-важните, те се анализират по-лесно от жестовете които могат да носят неясни послания. Много научни изследвания показват, че в ежедневната комуникация 7 % от съобщението се възприема от думите, 38 % от интонацията и модулацията на гласа и 53 % от изражението на лицето, жестовете и позите.

Анелия Георгиева – студент в Магистърска програма «Публична реч», НАТФИЗ.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Анализ на реч от филма „Великият диктатор“

Анализ на речта на Амал Касир

Анализ на реч: Анджелина Джоли за всички жени