Реч по случай завършването на випуск 2019 в НСУ "София"

Реч по случай завършването на випуск 2019
                                   в НСУ“София“

Добър ден и Честит празник !
Когато идвах насам, ми се искаше да кажа нещо тържествено, нещо възвишено.
Все пак това е последният учебен ден, в който вие се разделяте с това училище. Даже го бях написал, но хората, говорили от  тази сцена преди мен, вече казаха всичко, за което си мислех. Е, сега се налага да импровизирам.
Великият гръцки философ и историк Плутарх е казал:
„Да говорим, се учим от хората; а да мълчим, се учим от боговете.“ Но аз няма да послушам боговете и ще говоря.
От Плутарх е останала и  следната популярна мъдрост7
„Ученикът не е делва да му налееш знание, ученикът е факел, за да го запалиш!”
Скъпи наши ученици!
През цялото време, в което пребивавахте тук, ние се опитвахме да ви запалим.
Да запалим вашето любопитство, за да не спирате да търсите знанието, пътя и любовта.
Да запалим вашето трудолюбие, за да можете да реализирате вашите мечти, цели и намерения.
Стараехме се да запалим вашата отговорност, за да си давате сметка за последствията от вашите постъпки и дела.
Би било прекрасно, ако сме успели да запалим вашето човеколюбие. За да можете да обичате. Да не спирате да вярвате в хората. И да оценявате любовта.
Всеобщо е мнението, че България, нашата Родина, не е добро място за живеене. Ние се борихме да запалим вашето родолюбие. Защото човек, който не обича родината си, е дърво без корен и лети натам, накъдето го духне вятъра, като глухарче.
Стискам палци и си казвам: Дано да сме успели.
Когато завършвах моето средно образование, имах ужасно затруднение. Трябваше да изработя компютърна програма за изчисление на осветлението на открит рудник. С програмата се справих лесно, но с теоретичната част - не. Попаднах случайно на един специалист, който  предложи да ми помогне абсолютно безвъзмездно. След три дни дипломната работа беше готова. Донесе ми папката и на раздяла ме попита:
  • Какво смятам да правя с бъдещето си? Да уча или да работя по специалността.“
Отговорих му, че ще кандидатствам в НАТФИЗ. Ще стана актьор. Искам да работя в театъра, в киното и в телевизията.
Той ме изслуша внимателно, погледна ме бащински и ми каза:
Моето момче, преди да станеш велик актьор, журналист или писател, гледай да бъдеш добър човек!

Затова не бях се замислял.
Два дена по-късно в главата ми кънтеше изречението: „Да бъдеш добър човек!“
Ето това е и моето послание  към вас. Преди да бъдете велики бизнесмени, политици, журналисти, постарайте се да бъдете добри хора!

Делата ми не струват нищо, ако не съм добър човек!
Бъдете здрави и късмет !



Кирил Кирилов                                                                        14.05.2019 г.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Анализ на реч от филма „Великият диктатор“

Анализ на реч: Анджелина Джоли за всички жени

Анализ на речта на Амал Касир