Силата на личните истории част 2

Силата на личните истории: Част 2

Вече знаем колко мощно оръжие могат да бъдат те. Но как да създадем кохерентен текст с множество лични истории?




Първа част на статията можете да прочетете тук. Второто важно умение е да внедряваме нашите истории правилно. В противен случай може да създадем хаотична реч с неясно послание. Ето едно упражнение за внедряване:

Избираме три добри наши истории. Решаваме в какъв ред ще ги разкажем. Измисляме за всяка история къде е подходящо да я разкажем. Пред групата разказваме третата във втората в първата история, като обикновено прекъсваме всяка история на 80-тия и процент, за да внедрим там следващата. Когато сме отворили и третата, по принцип, е мястото за нашата същински (бизнес) презентация. Накрая ги затваряме в обратен ред. Включваме жестове, интонация и/или избираме мястото си на сцената, присъщи за съответната история. После получаваме обратна връзка от групата как са се чувствали по време на трите истории.

Няма никаква нужда да казваме: "Да се върнем на историята за...". Историите въздействат най-силно, когато ги продължим, сякаш не е имало никакво прекъсване. Връщаме се чрез невербалната комуникация. Най-лесно става това, когато се върнем на мястото на сцената, където сме започнали тази история. Хората много бързо се връщат в предишното си състояние.

Преходите между историите могат да са плавни и резки. Резките дават да се разбере, че не сме приключили с предната история. При делови презентации се използват плавни преходи!





















Ето каква е генералната структура на презентация/обучение, обогатени с истории. Много от големите майстори оратори в 21-ви век работят по тази схема:


"Малко Какво" (ККК - кажи им какво ще им кажеш - цялостната рамка на презентацията)

"Защо" (причините на аудиторията да слуша, не Вашите; да знаят защо чуват тези истории)

История 1
  История 2
     История 3

"Какво"

"Как"

     История 3
  История 2
История 1




Целта е финалът да остави публиката в приповдигнато настроение!

В общия случай на финала молим публиката да опита да приложи чутото тук и сега. Даваме им някакво упражнение, след като сме ги вдъхновили и сме им дали насоки. Но в бизнес обстановка не караме групата да прави описаното упражнение тук и сега. По-добре е просто да им обясним устно КАК: "Ето така ще използвате еди-какво си".




Адаптация: Мартин Хрисоскулов
Източник: Джеймс, Тад: Вълшебството на публичната изява. Издателство: НЛП-България.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Анализ на реч от филма „Великият диктатор“

Анализ на реч: Анджелина Джоли за всички жени

Анализ на речта на Амал Касир